4

Austrått Fort

 

Bestilling:

Sommersesongen er over på Austrått Fort, men man kan fortsatt bestille omvisning utenom åpningstid.

Bestillinger gjøres på telefon: 72515510 eller mail til kultursenter@orland.kommune.no

 

Priser:

100.- voksen/ 80.- honnør, student / 50,- barn.
Grupper på over 10 personer kr. 80.- pr. pers. Må bestilles min. 2 dager på forhånd.


Utenom sesong er det et oppmøtegebyr på 550,- pr guide i ukedagene og 850,- pr guide i helg.

 

Retningslinjer  ifm. Smittevern:

Max 10 personer pr. gruppe. Dersom gruppen tilhører samme husstand/kohort/klasse/arbeidsplass o.l kan det være 12 stk. 

Servicebygget/kiosken: På grunn av plassmangel så er det bare tillatt med EN person inne i kiosken samtidig. Vi oppfordrer besøkende til å betale samlet hvis dere er flere i en gruppe.

Toaletter: Toalettene vil være stengt.

Betaling: Vi ser helst at besøkende betaler med kort og bruker «tapp» funksjonen. Vi kan også ta i mot betaling på Vipps til #126847

Hvis du eller noen i ditt følge føler dere uvel, eller viser tegn til sykdom, så henstiller vi om at dere ikke besøker Austrått Fort.

 


Om Austrått Fort:

Austrått Fort er et tidligere tysk festningsanlegg med et gigantisk kanontårn i 5 etasjer. Dette anlegget hadde en viktig strategisk plassering ved innløpet til Trondheimsfjorden.

Anlegget er i dag museum som har knyttet til seg dyktige guider. En guidet tur, på i underkant av en time, tar deg med under jorda, gjennom hele kanontårnet, elektrisitetsverket og mannskapsforlegningen med plass for inntil 200 mann.

Du kan også se Fosen Krigshistoriske Samlinger, en utstilling som omhandler okkupasjonsårene i Fosen.

En 28 cm trippelkanon fra slagskipet Gneisenau er nedstøpt i fjell. Kanontårnet er i fem etasjer med tilhørende fjellanlegg i tre etasjer.  Det består av nærforsvarsanlegg, aggregat, nødaggregat, kjølevannsrom, fyrrom, rom for forlegning, messe, toaletter, ammunisjonsmagasin, ganger og andre lagerrom. Ved inngangen er det skyteskår med stålluke. Kanonen med plattformer er i god stand. Den er bevart med alle maskindeler og er i prinsippet funksjonsdyktig, men ble sveist fast i forbindelse med istandsettelsen tidlig på 1990-tallet.

_
_
_